Tuesday, August 2, 2011

"Tuala Berguna" namanya mak.....

Diya Edhayaa | 12:06 AM | 8Comments |
bila aku teringat satu kisah ni, konfem aku rasa macam nak gelak berguling-guling.  aku pun tak tau kenapalah aku boleh buat perkara macam ni.  kalau aku teringat scene ' tuala berguna' ni, automatik aku senyum sorang-sorang.  semua ni sebab salah faham laa.. ceritanya camni.........



mak aku tengah tengok orang duk menyanyi kat dalam TV.  lagu 1 Malaysia tu.  pastu, mak aku pun tanyalah satu soalan ni kat aku..


mak: Ne (singkatan kpd Nina-panggilan aku kat rumah), sape nama penyanyi laki tuh?


masa tu, aku dengar dah mak aku tanya soalan tu.  tapi dalam masa yang sama pakcik aku tanya pasal tuala yang dia baru angkat kat ampaian.  pakcik aku memang rajin.  memang untunglah makcik aku kawen dengan dia.  sampai ada satu hari tu, member aku cakap nak cari suami macam pakcik aku.  aku pun nak cari yang macam tu jugaklah.. hahaha.


Ayah Cu: Kak Long, tuala ni yang baru basuh ke dah guna..?

aku pun selamba jawab..

aku: Tuala berguna..

mak aku yang tak dapat-dapat jawapan untuk soalan dia pun ingat aku jawab soalan dia tadi.  pastu dia ingat aku main-main jawab.

mak : ehhh.. budak ni.. mak tanya elok-elok.. main-main pulak..

aku: tuala berguna.. tuala berguna.. tuala berguna.. (sampai 3 kali pulak tu aku duk ulang-ulang)



masa tu, kazen aku dah pandang pelik kat aku.  aku pun konfiden lebih, selamba lagi jawab tuala berguna.  masa tu aku dah lupa soalan yang mak aku tanya kat aku tadi.  hahahaha.  sengal betol!  lagipun pakcik aku pun duk ulang tanya kat aku.  sebab masa tu, tv pun duk memekak.  aku jawablah benda yang betul.


rupanya, aku langsung tak menjawab soalan mak aku tadi. kesian mak aku.  bila aku dah sedar *tadi tu separa sedar kot  barulah yang aku jawab yang aku tak tau pun nama penyanyi tu.  hahaha.. kesimpulannya, jawablah satu-satu soalan tu.  jangan tak habis lagi soalan ni nak fokus, dah jawab soalan laen.


sampai hari ni, bila aku teringat je kes 'tuala berguna' ni, konfem aku terbayang kazen aku yang buat muka pelik kat aku.  pastu gelak tak hengat. hahahahaha.. adoii la..


gambar sekadar hiasan. hahaha.. "tuala berguna"

Monday, August 1, 2011

Salam Ramadhan

Diya Edhayaa | 6:45 PM | 0Comments |


rasanya masih belum terlambat untuk aku ucapkan Salam Ramadhan 1432H kepada seluruh umat Islam yang tak kiralah berada kat mana-mana pun.. kat Malaysia, Indonesia, Singapura, Thailand, China, Arab dan di serata pelosok dunia.  



hari ni baru hari pertama puasa.  aku tak rasa letih sangat, walaupun kelas sampai 4.30 tadi.  cuma perut je tak berapa sedap.


cuaca pun tak berapa panas sangat.  suam-suam kuku je.  hari ni pun tak dapat nak ber'awal Ramadhan' dengan family.  tapi aku tertarik dengan kata-kata seorang kakak di Facebook semalam..


"yakinlah bahawa terdapat insan-insan yang kehilangan ahli keluarga dan tak dapat menjalani ibadah puasa bersama pada kali ini.  namun bagi kita, masih punya keluarga walaupun tidak bersama pada hari pertama berbuka puasa.  kita masih dikira beruntung.. "



sama-samalah kita meningkatkan amalan di bulan yang mulia ini. InsyaAllah..


# berpuasa bukan sekadar menahan lapar dan dahaga, malahan lebih dari itu.  renung-renungkan dan Selamat Berpuasa. =)