Saturday, March 31, 2012

tentang sesuatu yang tak pasti

Diya Edhayaa | 1:42 AM | 2Comments |
huarggghhhh! tak tahu nak tulis apa pun sebenarnya.  aku bukak blog, rasa nak menulis tentang sesuatu.  sesuatu yang aku pun tak tahu.  hahaha. ini memang betul-betul lost agaknya.  kesibukan semester ni memang sedikit menghalang aku untuk bergiat aktif dalam bidang menulis blog ni. aha! ayat nak artis ajeee... kan aku dah cakap aku tak tahu nak tulis apa pun sebenarnya.  tu yang aku free hand, taip je apa aku nak taip, yang melintas sekali lalu dalam otak, terdetik di hati.  hehe


kalau korang baca entry lepas-lepas, tau lah aku tengah sibuk ngan menda apa sekarang ni.  praktikum fasa 1.  sebulan.  tapi bagi aku cukup untuk memberi impak besar dalam diri.  masa ini, kau akan tahu kemampuan kau setakat mana.  kau akan tahu yang nak jadi pendidik tu bukannya senang.  kau akan tahu betapa susahnya nak bagi student kau faham sesuatu benda.  kau akan tahu betapa bergunanya otak dan akal yang Allah kurniakan pada kau yang selama ini kau simpan, tak bagi pun neuron2 dalam otak bermain-main dengan riangnya.


dan sebulan ini jugaklah aku rasa aku dapat melupakan SESUATU yang dah berlaku tu.  tak nafikan, baru-baru ni memang aku hangen jugak.  ntah.  rasa cam over sangat.  maaflah.  masih pada tahap pemulihan.  tapi, sehari ke sehari, ada rakan-rakan, hausmate, RPH, BBB, berjaya membuatkan aku pikir benda tu tak penting pun.  dia dan hidup dia. aku dan hidup aku.  "sejuta kali fikir pun, sekali pun dia tak pernah fikirkan tentang kau."  ini masa dia, masa kau akan tiba.  think positive.  


emmm... terlalu banyak benda yang nak dikejar.  terlalu suntuk masa yang ada.  terlalu. terlalu. terlalu.  dan tak ada siapa pun yang boleh mengubah diri kita, melainkan diri kita sendiri.  renung dan fikirkan.  realiti kadangkala menyakitkan.  realiti selalunya tak seindah mimpi.  realiti kadangkala tak seperti yang diimaginasi.


# cukup sekali, takkan terulang lagi.  kuatkan hati, hidup dalam realiti.


Thursday, March 15, 2012

senyuman plastik

Diya Edhayaa | 9:10 PM | 1Comments |


sedang mengukir senyuman plastik di wajah sendiri kala ini.  senyuman yang tak seindah Terukir di Bintang dendangan Yuna.  memang segalanya adalah PLASTIK! prentending to be okay.  buat macam tak ada apa-apa. memang pada mulanya, hanya terkejut.  lepas tu, aku cool. macam ais.  tak fikirkan sangat.  just counting the days.


dan bila tarikh itu, aku okey lagi.  dengan kawan-kawan yang nakal, ceria buat aku lupakan seketika 'perkara' itu.  tapi bila aku teringat, aku akan bertanyakan perasaan kawan yang mengalami benda yang sama dengan aku.  pap! terasa juga.  dan bila tiba betul detik itu, aku masih dalam perjalanan pulang ke rumah, pulang dari bergembira dengan rakan-rakan.  aku lihat jam, melepasi waktu Asar.  ya Allah, selamat sudah segalanya.


sehingga aku berada di rumah, benda yang sama aku juga aku fikirkan.  dan SEMALAM, HARI INI.... tertengok dengan mata sendiri.  menipulah kalau aku katakan yang aku tidak sedikit pun terasa.  argghhh!! jujur, aku tenggelam dalam keputusan.  secara jujurnya, memang aku sedang berpura-pura saat ini.  berpura-pura dalam realiti yang harus aku terima.  aku harus kuat! tidak sekali-kali akan ku alirkan titisan jernih itu. tidak. tidak.


#  maaf.  emosi kurang stabil.




Tuesday, March 13, 2012

kompang dipalu, pengantin baru

Diya Edhayaa | 11:59 AM | 4Comments |
assalamualaikum.  baru pulang dari menghabiskan masa bercuti dengan kawan-kawan.  nak kata bercuti pergi mana2 pulau ke, tidak.  tapi menghabiskan cuti 3 hari berada di Terengganu dengan kawan-kawan cukup membuatkan hidup terasa bahagia.  assignment, ketepikan dulu.  hargai masa cuti yang ada. haha.  


pergi Terengganu sebenarnya nak menghadiri majlis perkahwinan senior, Kak Atikah dan suami, Mohd Fahmi. kedua-duanya pun masih guru pelatih semester 7 dan di IPG yang sama! *sweetnye mereka! selamat pengantin baru senior! 



tapi sehari sebelum tu, singgah di Kuantan dulu, meraikan perkahwinan kakak kawan.  selamat pengantin baru jugak untuk Kak Iena dan suami. ^___^ v




tahniah untuk kedua-dua pasangan pengantin.  semoga berbahagia hingga ke syurga.  buat yang akan atau sudahpun melangsungkan perkahwinan pada musim cuti sekolah ini, aku ucapkan selamat pengantin baru.  semoga Allah memberkati perkahwinan yang telah dibina dan melimpahkan berkat kepada kamu semua. setelah menjadi suami atau isteri, amanahlah atas tanggungjawab yang telah ditetapkan Ilahi.  


#  cinta bukan sekadar rasa, tetapi ia hadir bersama amanah.

#  nantikan entry tengok-sampai-pengsan di Terengganu!






Thursday, March 8, 2012

buat teman-teman

Diya Edhayaa | 3:03 PM | 4Comments |
assalamualaikum.  sedar tak sedar, dah dekat nak cuti mid-sem pun.  tak sabar rasanya nak bercuti.  tambahan lagi, aku akan ke Terengganu awal cuti ni.  aku pun dah masuk semester 5, tahun ke-3 degree, bakal menempuh satu lagi fasa baru pembelajaran iaitu praktikum.  dua hari ni, rasa nak habiskan sisa-sisa masa yang ada bergurau senda dengan kawan-kawan.  


semalam, main petanque dan bola tampar.  walaupun main merapu2 je, tapi rasa bessssttttt sangattt.  masa sekolah dulu, kalau nak sentuh benda2 camni, memang aku malas.  tapi duduk sini, minat aku timbul.  terima kasih KPM sebab sediakan subjek PJ dalam course aku.  ^___^


lepas cuti, aku akan berpraktikum.  sebulan berpisah dengan member2.  huwaaaa! tetiba aku nak tacink pulak. hahaha. c'mon la diya, bukannya berpisah lama pun. tengah bulan 4 jumpa la balik. haha.  tapi kan.. kan.. kan.. aku mesti rindu nak 'gaduh' ngan dorang.






aku mesti rindu giler-giler nak :

# bertekak ngan Ehsan dan Ainul.. dorang suka kenakan aku. tapi aku tak amek hati pun. haha. kelakar weyhh. ada-ada je dorang ni.  oh ye! plus gelagat Anep yang buat kitorang tersenyummmmm je.. ^___^ v


# gaduh ngan roomate aku, Liena.  hari2 main kucing hostel.  lina, kalau kau baca ni, kau jangan terharu sangat tau. aku tinggalkan Cilal ngan Ceyla untuk jaga kau.  kucen berjoget tu pun boleh jadi teman kau jugak keyhh. kalau kau takut nak pegi tandas malam2, kau jangan lupa gegar pintu bilik Lala. hewhew :D


# buat sesi luahan hati kat K.ctiey.  asal ada je angin monsun timur laut ke taufan ke, mula la menyemak kat K.ctiey.  dia kan matang dari aku. *kot





Syida..? tak payah nak rindu laa. sebab duduk sekali dengan aku.  hahaha.  teruja la pulak sebab first taim duduk luar kampus. bf die konpem rindu kat die. untunglah ada orang nak rindu. kehkehkeh XD


kesimpulannya, aku mesti rindu koranglah - Adib, Farid, Nan, Din, Pi, Maru, Nizam, Quya, Yaar, Yuu, Rossa, Atie, Zura, Iffa, Farah, Ada, Bell


kbai!~

# malasnya nak kosongkan bilik untuk cuti mid-sem.




Tuesday, March 6, 2012

praktikum fasa 1 - tinjauan

Diya Edhayaa | 2:39 PM | 4Comments |
alhamdulillah, masih bernafas sehingga ke saat ini. mata mengantuk, tetapi terasa ingin juga mencoretkan sedikit mengenai praktikum yang akan aku jalani selama sebulan bermula 19 Mac hingga 13 April. masa semakin hampir. degupan jantung semakin laju. aicehhh! kemain.. haha. tapi mungkin inilah perasaan yang dialami oleh senior2 aku dulu. teruja ada, berdebar ada. almaklumlah, pertama kali menjadi guru praktikal. hehe


so, semalam aku baru tau senarai sekolah untuk praktikum.  agak lewat dan menimbulkan sedikit kebimbangan pada aku, takut2 tak jumpa rumah sewa. jawapannya, memang kena berulang dari kampuslah untuk ke sekolah.  dalam pukul 10 pagi, praktikummate aku, Syida bagitau, kitorang dapat Sekolah Kebangsaan Kuala Koyan, Raub, Pahang.  dalam sejam jugak dari kampus aku ni.


lepas sesi memburu rakan2 yang sama sekolah, kitorang plan nak pegi tengok sekolah petang semalam jugak.   memang macam-macam pengalaman dapat semalam. hehe.  ntah berapa kali kitorang keluar masuk simpang nak masuk ke sekolah kitorang tu. aku tak mau cite panjang2 la. mata semakin memejam je ni. haha. korang tengok la sendiri gambar yang aku letak kat sini.


jalan menuju ke sekolah aku dan rumah sewa.  kat sini kawasan orang asli jugaklah.  belas atas2 sikit baru ada kampung melayu.  so, aku n practicummates yang lain, duduk rumah sewa tu.  penat weyh nak mencari rumah sewa rupanya.  ni baru praktikum. kalau dah jadi cikgu nanti, entah macam mana la pulak kan. hoho.  


ni pulak sekolah.  sekolah yang berhampiran dengan sekolah ni, SK Tanjung Gahai.  sekolah ni hanya ada 1 blok sahaja.  lepas tu, ada prasekolah dan makmal komputer.  menurut sumber yang aku dapat, sekolah ni hanya mempunyai 100+ je murid dan 13 orang guru.  masa kitorang sampai tu, sekolah ni dah sunyi sepi.  takde orang.  masa tu baru pukul 3.15 petang.  




haaa.. inilah tempat yang kitorang akan tinggal untuk sebulan. so far so good. hurmm. haha. rumah mesra rakyat.  untuk ke sekolah dari rumah ni hanya mengambil masa 3 minit! dekat kan?! :) tapi jalan untuk ke sekolah agak roller coaster sikit la. alaaa. 3 minit je. hehe.  rasa selamat jugaklah tinggal kat rumah ni. elektrik ada, pagar ada, sebelah dengan tuan rumah.  maklumlah, kami berempat ni semuanya perempuan. hihi


emm. aku rasa setakat ni je intro untuk sesi pengenalan kepada hidup di kuala koyan yang akan kitorang tempuh tak lama lagi.  lain-lain cerita, next-next-next entry. 


kbai!~