Saturday, February 12, 2011

cancel 14 februari dalam diari

Diya Edhayaa | 11:04 PM | 10Comments |
A : kau nak bagi apa kat awek kau valentine day nanti? tak lame dah ni der..

B : ala.. ko ni pun.. sebok betol nak tau.. owkeh! aku dah plan nak bagi dia surprise.. mesti dia terkejut punya.. 

A : (angkat angkat kening, wat muka blur)

B : aku nak bagi dia sejambak bunga, coklat, tedy bear besar, kad cantek punyerrr... hahaha.. mesti dia sayang gile kat aku pasni..


-google-

hah! begitu sekali kau.. macam macam benda nak bagi ... perlu ke nak sambut valentine? jawapan aku, sememangnya tak perlu.. sebab valentine tu, bukan perayaan kita sebagai umat Islam.. mereka yang bukan Islam tu, biarlah..sebelum tu, meyh kite bace serba sedikit sejarah mengenai Valentine's Day..

Sungguh merupakan hal yang ironis(menyedihkan/tidak sepatutnya terjadi) apabila telinga kita mendengar bahkan kita sendiri 'terjun' dalam perayaan Valentine tersebut tanpa mengetahui sejarah Valentine itu sendiri. Valentine sebenarnya adalah seorang martyr (dalam Islam disebut 'Syuhada') yang kerana kesalahan dan bersifat 'dermawan' maka dia diberi gelaran Saint atau Santo.

Pada tanggal 14 Februari 270 M, St. Valentine dibunuh karena pertentangannya (pertelingkahan) dengan penguasa Romawi pada waktu itu iaitu Raja Claudius II (268 - 270 M). Untuk mengagungkan dia (St. Valentine), yang dianggap sebagai simbol ketabahan, keberanian dan kepasrahan dalam menghadapi cubaan hidup, maka para pengikutnya memperingati kematian St. Valentine sebagai 'upacara keagamaan'.
 


Tetapi sejak abad 16 M, 'upacara keagamaan' tersebut mulai beransur-ansur hilang dan berubah menjadi 'perayaan bukan keagamaan'. Hari Valentine kemudian dihubungkan dengan pesta jamuan kasih sayang bangsa Romawi kuno yang disebut “Supercalis” yang jatuh pada tanggal 15 Februari.
 


Setelah orang-orang Romawi itu masuk agama Nasrani(Kristian), pesta 'supercalis'  kemudian dikaitkan dengan upacara kematian St. Valentine. Penerimaan upacara kematian St. Valentine sebagai 'hari kasih sayang' juga dikaitkan dengan kepercayaan orang Eropah bahwa waktu 'kasih sayang' itu mulai bersemi 'bagai burung jantan dan betina' pada tanggal 14 Februari.
 

Dalam bahasa Perancis Normandia, pada abad pertengahan terdapat kata “Galentine” yang bererti 'galant atau cinta'. Persamaan bunyi antara galentine dan valentine menyebabkan orang berfikir bahwa sebaiknya para pemuda dalam mencari pasangan hidupnya pada tanggal 14 Februari. Dengan berkembangnya zaman, seorang 'martyr' bernama St. Valentino mungkin akan terus bergeser jauh pengertiannya(jauh dari erti yang sebenarnya). Manusia pada zaman sekarang tidak lagi mengetahui dengan jelas asal usul hari Valentine. Di mana pada zaman sekarang ini orang mengenal Valentine lewat (melalui) greeting card, pesta persaudaraan, tukar kado(bertukar-tukar memberi hadiah) dan sebagainya tanpa ingin mengetahui latar belakang sejarahnya lebih dari 1700 tahun yang lalu.

nak sambut jugak? tak payah laa.. silap silap sang gadis tergadai maruah.. 8 9 bulan kemudian, dapatlah hasilnya.. pastu mulalah tak sanggup nak hadap orang sekeliling.. buang anak merata-rata.. perlu sangat ke nak buktikan cinta pada sang kekasih sampai musnahkan hidup sendiri... dan yang paling penting, perayaan ni boleh merosakkan akidah kita sebagai umat Islam.. dan ada beberapa perkara yang perlu kita alert tentang ni.. antaranya :

1. Islam melarang umatnya dari terlibat, duduk serta bersekongkol dalam majlis yang mempersendakan Islam dan bercanggah dengannya.

2. Dilarang saling mengirim ucapan bersempena hari ini.

3. jual bunga pun boleh jadi syubhah, makruh atau haram untuk VD.

4.  Islam tidak mengiktiraf hari kasih sayang. Kasih sayang dalam Islam bersifat universal, tidak dibatasi waktu dan tempat dan tidak dibatasi oleh objek dan motif.

mahu lebih lagi ?? SINI dan SINI

-google-



10 3 orang hijau bagi komen:

Anonymous said...[Nak Reply!]

btol2....=)
SAY NO TO VALENTINES DAY!!!!

student said...[Nak Reply!]

lepas kahwin hari-hari adalah hari kekasih..:)

Diya Edhayaa said...[Nak Reply!]

anon:yes! no valentine day dlm hdup kite..

student:btol2.. xpyh nk tggu valentine bru nk b'kasih2..

Rozuan Ismail said...[Nak Reply!]

14 februari x leh cancel la dldm diari..valentine's Day je boleh cancel..huhu

Diya Edhayaa said...[Nak Reply!]

hoho.. tp biasenye 14 feb 2 slalu dikaitkn dgn valentine kn..

♥Leily|Ummi Alya Husna♥ said...[Nak Reply!]

yes, say no to valentine!!!
sambut maulider rasul is better..
asben pn dh siap sound, jgn gatel nk meminta on 14 feb, dh kuo dlm khutbah jumaat baru ni, katenye haram sambut.. huhuhu, baik bos!

mimie =) said...[Nak Reply!]

smgt la aku nk ckp aku pon bermarathon td...
upenye..marathon khe...
ceh..
huhu

Diya Edhayaa said...[Nak Reply!]

leily:sme2 la kite x smbut VD ni.. :)

mimie: slh komen ke hape ni... huhu

gadis NOTA pelekat said...[Nak Reply!]

heheheh katakan tidak pada hari kekasih katakan selawat pada maulidur rasul huk3.. kak ada wat giveaway.. sudi2 la join yup. =)

Diya Edhayaa said...[Nak Reply!]

yup2.. xpyh b'valentine2 nyer..
ingt sejarah nabi ag bgus kn kn..
insyaAllah kak join.. lmbt ag abes kn..cz bz sket skang.. :)